تلاش ایتالیا برای بازیابی جایگاه تجاری خود در ایران
به گزارش سرویس بازار ایسنا، هیات تجاری متشکل از 20 شرکت ایتالیایی در محل اتاق بازرگان، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با نمایندگانی از همتایان ایرانی خود به مذاکره پرداخت.
این هیات با هماهنگی سفارت ایتالیا در ایران و به میزبانی اتاق مشترک ایران و ایتالیا به ایران سفر کرده بود؛ همچنین با سفر هیات تجاری ایتالیا به شهر قزوین، پیشنویس قرارداد خواهرخواندگی این شهر و شهر دانشگاهی پروجا به امضا رسید.
تلاش ایتالیا برای بازگشت به جایگاه نخست
رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و ایتالیا در حاشیه این نشست به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به احتمال رفع تحریمها و به امید نهایی شدن توافق هستهای، کشورهایی که در گذشته در بازار ایران صاحب جایگاهی در زمینه صادرات و واردات بودند، در تلاش هستند که جایگاه قبلی خود را بازیابند.
احمد پورفلاح افزود: ایتالیا در گذشتههای نه چندان دور، شریک تجاری نخست ایران در میان کشورهای اروپایی محسوب میشد اما به تدریج جایگاه خود را از دست داد ضمن آنکه این کشور تنها شریک اروپایی کشورمان بود که تراز تجاری مثبتی با ایران داشت به این معنا که میزان صادرات ما به این کشور بیش از کالاهای وارداتی بود.
وی ادامه داد: اکنون فعالان اقتصادی ایتالیا برای بازیابی جایگاه سابق خود در بازار ایران و بازسازی روابط اقتصادی با تولیدکنندگان و بازرگانان کشورمان تلاش زیادی میکنند و در این راستا چهارمین هیات تجاری خود را به ایران اعزام کردهاند که شامل 20 شرکت کوچک و متوسط ایتالیایی است.
رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا بیان کرد: شرکتها و فعالان اقتصادی از حوزههای مختلف در این هیات حضور دارند از جمله شرکتهای دانشبنیان، فعالان خدمات بیمارستانی، مشاوران اقتصادی طرحهای توسعه، پروژههای ساختمانی، محیطزیست و فضای سبز، عینک، انرژیهای نو، تجهیزات ساختمانی، مشاوران مالی، پسماند و بازیافت، محصولات شیمیایی، غلات و تولید ترانسهای صنعتی.
وی حضور شرکتهای کوچک و متوسط را در هیات ایتالیایی مثبت ارزیابی کرد و گفت: چنین شرکتهایی بهتر میتوانند با شرکتهای عضو اتاق ایران و ایتالیا ارتباط برقرار کنند و شریک شوند.
پورفلاح، رفت و آمد هیاتهای تجاری ایتالیایی به ایران را دارای جنبههای مختلف سیاسی و اقتصادی دانست و افزود: برای هر چه پر بارتر شدن چنین جلساتی بهتر است در آینده شرکتها به صورت تخصصی و در بخشهای خاص اقتصادی به کشور سفر کنند.
به گفته مدیرعامل شرکت سکوایران، شرکتهای عضو اتاق مشترک ایران و ایتالیا و شرکتهایی از دیگر اتاقهای بازرگانی در جلسه فوق حضور داشتند.
بهترین نوع همکاری؛ سرمایهگذاری و شراکت
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و ایتالیا نیز در گفت و گو با سرویس بازار ایسنا بیان کرد: نشست هیات تجاری ایتالیا و فعالان اقتصادی ایران میان بنگاههای کوچک و متوسط برگزار شد و ایران علاقهمند است از تجربیات ایتالیا در زمینه ایجاد و توسعه چنین شرکتهایی استفاده کند چرا که کشور یاد شده در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است.
لیدا شهابی گفت: شرکتهای ایرانی در زمینههای مختلف از جمله سرمایهگذاری در این کشور و اخذ نمایندگی علاقهمند به برقراری ارتباط با همتایان ایتالیایی خود هستند و در چنین جلسههایی امکان شناخت شریکان تجاری وجود دارد.
وی بهترین نوع همکاری شرکتهای ایتالیایی با ایران را سرمایهگذاری و شراکت دانست و افزود: بنگاههای اقتصادی کشور با کمبود نقدینگی مواجه هستند و از سوی دیگر بعد از رفع تحریمهای اقتصادی ایران به بازار خوبی برای فعالان اقتصادی ایتالیا تبدیل میشود به همین دلیل آنها نیز به سرمایهگذاری در کشور علاقه دارند؛ اما باید شریکان تجاری احتمالی خود را شناسایی کنند و تمایل به سرمایهگذاری بدون هدف ندارند، به همین دلیل هیاتهای تجاری متعددی را به ایران اعزام میکنند.
به گفته این فعال اقتصادی، شرکتهای کوچک و متوسط ایتالیایی میتوانند با همتایان خود در ایران شریک شوند و به اندازه توانشان در کشور سرمایهگذاری کنند.
شهابی بیان کرد: مقامات ایتالیایی وعده دادهاند در فازهای بعدی هیاتهای تجاری خود را به استانهای دیگر اعزام و از شرکتهای ایرانی نیز به این کشور دعوت کنند.
لزوم بسترسازی برای حضور شرکتهای خارجی
محمدرضا جهانبیگلری، مدیر عامل شرکت بین المللی سرمایه گذاری جهان پارسیان، یکی دیگر از حاضران در این نشست بود.
وی بسترسازی برای توسعه تجارت و رونق اقتصادی را لازمه خروج از رکود دانست و افزود: ایران چند سالی است که در رکود اقتصادی به سر میبرد و برای حل این مشکل و همچنین بهروز رسانی تکنولوژیها، نیازمند بسترسازی برای حضور شرکتهای خارجی است.
این فعال اقتصادی گفت: با توجه به احتمال حذف تحریمهای اقتصادی در آینده نزدیک، دولت باید هر چه سریعتر شرایط را برای توسعه تجارت بینالمللی کشور فراهم کند که لازمه این امر تعیین یک متولی کارآمد برای سرمایهگذاری خارجی، تدوین قوانین تسهیلکننده و رفع مقررات زائد و همچنین هماهنگی سازمانهای دولتی در بحث مجوزها و نظارتهاست.
جهانبیگلری تاکید کرد: در غیر این صورت سرمایهگذار خارجی نمیتواند در ایران موفق باشد و سرمایه خود را از کشور خارج میکند.
وی پیشنهاد داد که دو سازمان توسعه تجارت و سرمایهگذاری خارجی با یکدیگر ادغام و یک سازمان کارآمد تشکیل شود.